Nye Holmestrand stasjon ligger inne i fjellet. Stasjonen åpnet for trafikk 28 november.

 

Foto: Anne Mette Storvik, Jernbaneverket

Sement til nye Holmestrand stasjon

Holmestrandsporten er en 12 385 m lang dobbeltsporet jernbanetunnel  mellom Holm i Sande og Nykirke i Horten gjennom Holmestrand kommune. Anlegget åpnet for trafikk denne uken. Norcem har levert over 30.000 tonn til prosjektet.

Byggestart var i august 2010, og Norcem har levert sement til kc-peler, injeksjon, elementer, ferdigbetong og konstruksjon til entreprenørene Skanska, LNS og Marti IAV

Totalkostnaden for jernbane og tunnel er beregnet til 5,3 milliarder kroner. Den nye Holmestrand stasjon blir en integrert del av tunnelen inne i fjellet, og ligger omtrent midt på strekningen, inne i en enorm fjellhall som er 870 meter lang, 35 meter bred og 18 meter høy. Tunnelen vil få dobbeltspor, mens ved stasjonen blir det fire spor for å tillate fremtidige ekspresstog å passere i opptil 250 km/t på et mulig fremtidig høyhastighetsbanenett.

I de opprinnelige planene var stasjonen plassert i dagen, i traseen til gamle E18 langs Holmestrandsfjellet, men dette gikk man bort fra siden man da kun fikk hastigheter på 130 km/t gjennom stasjonsområdet.

Det nye og moderne dobbeltsporet på strekningen vil redusere reisetiden mellom Tønsberg og Oslo med fem minutter. Strekningen får også en gevinst i form av reduserte vedlikeholdskostnader knyttet til fjellskjæringer og dårlige grunnforhold.

Nyhetsmelding fra Jernbaneverket: Holm-Nykirke åpnet
http://www.jernbaneverket.no/Jernbanen/Banene/Vestfoldbanen/

Nytt fra Norcem