Verdalskaia

Kalkkaia i Verdal

 Norcem og Verdalskalk har gjennom mange år samarbeidet om kalksteinressursen i Tromsdalen i Verdal kommune i Trøndelag. Kalksteinsressursen er av nasjonal betydning for forsyning av råvarer til kalk- og sementindustrien. 

Enorme mengder kalkstein
Det er den enorme kalkforekomsten i Tromsdalen som muliggjør utbyggingen. Årlig hentes det ut om lag 1,5 millioner tonn kalk, og potensialet er anslått til flere milliarder tonn utnyttbar kalkstein ned til havnivå.  Dette gjør forekomsten til en av Europas viktigste kalksteinsforekomster, og til en av Norges viktigste mineralske ressurser.

Både Norcem og Verdalskalk har langsiktige avtaler om uttak av kalkstein med grunneierne i Tromsdalen. Verdalskalk har driftet kalksteinsbruddet siden 1991, med leveranser av kalkstein til kalkindustri i Norge og utlandet. Kalkstein fra Tromsdalen er velegnet til produksjon av brentkalk til ulike typer formål innen industri, landbruk, næringsmiddel, vann og avløpsrensing, byggevarer mv. Norcem har årlig tatt imot 400 000 tonn kalkstein fra Verdal som råmateriale til sementproduksjon i Brevik i Telemark. 

Langsiktig og godt samarbeid
Gjennom selskapet Kalkkaia AS inngikk Norcem og Verdalskalk i 2017 langsiktige avtaler med Trondheim havn.  Avtalene omfattet drift av uttak på forekomsten i Tromsdalen, leveranser av kalkstein og etablering av ny kai og utskipningsanlegg i Verdal Havn, og hadde en kostnadsramme på 150 millioner kroner.
Trondheim Havn er byggherre og står utbygging av det nye havneanlegget på Verdal. Norcem og Verdalskalk står for investeringen av anlegg for håndtering og lasting av kalkstein på land. Verdalskalk vil dessuten være ansvarlig for drift og vedlikehold av anlegget når dette er ferdig og driftsklart.

Mudring og stabilisering
Med utvidelsen av kaiområdene økes lagerkapasiteten for kalkstein. Trondheim Havn har også stått for mudring for å få nok dybde både til kai og innseiling til eksisterende indre havn. Mudringen på ca. 27 mål har en dybde på 15,3 m for kaiområdet og 11,8 m for innseiling til indre havn. Landarealet er utvidet med ca 26 mål, og mudringsmasser er benyttet til dette formålet. Dermed kan den nye delen av havna ta imot skip på opptil 60 000 dwt., noe som innebærer en betydelig økning av skipsstørrelser og lastekapasitet.

Verdal havn er i dag den største industrihavna i Trondheim Havn IKS med i overkant av 1 million tonn gods årlig over kai. Av dette utgjør kalkstein og kalkprodukter desidert størst andel av godset som skipes ut.

Kalkkaia
Kalkkaia har nå bygget skipsutlasteren og transportband med en kapasitet på 3000 t/hr kalkstein. Pålastingen til et overdekket båndsystem gjøres med mobile matere som igjen lastes med hjulgående materiell. Skipsutlaster samt annet mekanisk utstyr er levert av Roxel Energy. Mobilt utstyr, stacker og matere er levert av EDGE fra Irland. Skipsutlaster er utstyrt med en lukket chute slik at kalkstein kan lastes tilnærmet støvfritt i skipene.

Roxel Energy gikk dessverre konkurs ved utgangen av august 2020, så anlegget er ikke helt ferdigstilt og testet på grunn av nødvendige avklareringer som må på plass. Når dette blir har vi ikke oversikt over nå, men håper på en løsning i løpet av inneværende måned. Total kostnad ca. 75 mill NOK.

Ny silostasjon
Norcem er i tillegg i ferd med å bygge opp sementterminal i Verdal. -Prosjektet er fortsatt under planlegging og i startfasen, men forhåpentlig vil anlegget være klart i løpet av sommeren 2021, melder Senior Project Manager Asgeir Kvitvik i Norcem. -Deretter vil siloen i Levanger bli revet høsten 2021, og hele prosjektet vil være ferdig senest 2022, sier Kvitvik.