Det produseres store mengder betongelementer til innvendig beskyttelse av Follobanen. 

Brutale damer og super sement

140.000 betongelementer til Follobanen

Norcems sementleveranse til Norges største transportprosjekt Follobanen utgjør vår største kontrakt  noensinne. Daglig leverer vi solide 450 tonn sement til Follobane-prosjektet (Tunnelen, Oslo S og Ski stasjon), og dette stiller særlige krav til kvalitet og logistikk. – Vi er veldig godt fornøyde med Norcem-sementen (Standard FA) , sier Espen Rudberg hos entreprenør AGJV

 

Bilene går i skytteltrafikk mellom Norcems største silostasjon på Sjursøya og til betongelementfabrikken på Åsland i Akershus. På det meste forsyner nå terminalen på Sjursøya store og små bygge- og anleggsprosjekter i Oslo og omegn med opp til 2835 tonn sement daglig, mens altså ca 16 % av dette går med til å bygge Follobanen.  

Brutale damer

To tunnelboremaskiner (TBM) - råskinnene fikk navnene dronning Eufemia og dronning Ellisiv - skal jobbe i to år før de har funnet veien gjennom Ekebergåsen. I den andre enden av fjellhallen i retning Langhus borer to andre kraftige TBM-damer, Anna og Magda. Alle maskinene monterer samtidig betongelementer som utforing av tunnelen. Hver boremaskin er 150 meter lang og veier 2.400 tonn; ikke akkurat noe en skubber seg på. Ved å bruke TBM i stedet for tradisjonell sprengningsmetode unngår man mange tverrslag, samt at det blir mindre rystelser for omgivelsene. 

Betongelementfabrikk

Hele togtunnelen skal kles med betongelementer, og den italiensk-spanske entreprenøren Acciona Ghella Joint Venture (AGJV) har satt opp en egen elementfabrikk på Åsland som utelukkende produserer elementer til dette bruk. (Se filmsnutt) Nærmere anslått 140.000 elementer regner AGJV må til, montert sammen til  20.000 frostsikre og vanntette betongringer i de to løpene i hoveddelen av Follobanens tunnel. I tillegg kommer 20.000 bunnelementer. Det går seks timer fra elementene er støpt til de kan løftes, og 28 døgn før de kan brukes i tunnelenEspen Rudberg er leder for laboratoriet på betongfabrikken. I tett samarbeid med Jernbaneverket er han ansvarlig for at kvaliteten på de cirka tusen kubikkmeterne med betong som produseres hver dag, holder riktig kvalitet. I teamet han leder er det seks laboratorieteknikere fra Russland, Polen, Etiopia og Irak.

– Vi er veldig godt fornøyde med Norcem-sementen. Den holder god og jevn kvalitet, så hittil har vi overhode ikke hatt noen problemer.

Fire lag a 20 arbeidere jobber i den intensive elementproduksjonen. Elementene støpes i former som går på skinner inne på fabrikken. 144 slike spesialkonstruerte støpeformer brukes i elementproduksjonen. Når betongelementene skal lages plasseres først armeringen i formene. Så sendes formene inn i støpekammeret der betognen slippes ned i formene.  Etter at betongelementene er støpt, føres formene inn i et herdekammer som holder en jevn temperatur på 35 grader. Der skal de være i sju-åtte timer før de ferdige elementene kan tas ut av formen og lagres. 

I tillegg kommer den såkalte backfillen, en flytende betongblanding som brukes til å erstatte fjernet masse og til å styrke grunnen/tunnelveggene.

Mot slutten av 2021 skal togpassasjerer sørøst for Oslo ha fått en ny hverdag.

Rekordstor avtale på sementleveranse til Follobanen

Nytt fra Norcem